"بیراه" اثر ژوریس کارل هویسمانس : زیبایی شناسی نشات یافته از گسستن یا باور مذهبی
"بیراه" اثر ژوریس کارل هویسمانس : زیبایی شناسی نشات یافته از گسستن یا باور مذهبی

دومینیک میشل برانژه کارنوی ترابی؛ شهرزاد مغروری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1402

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.55748.1392

چکیده
  هنگامی که در سال 1884 ژوریس کارل هویسمانس کتاب "بیراه" را منتشر کرد از همان ابتدا این اثر به عنوان مانیفستی سمبولیست و ضد مدرن انگاشته شد . نویسنده در حالی که زمانی جزِ هواداران مکتب ناتورالیسم بود ...  بیشتر
دو نویسندۀ سیاح: ادِل اومر دو هل و کارلا سِرِنا، در ایران دوران قاجار
دو نویسندۀ سیاح: ادِل اومر دو هل و کارلا سِرِنا، در ایران دوران قاجار

دومینیک میشل کارنوی ترابی

دوره 15، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 43-57

https://doi.org/10.22034/rllfut.2021.43265.1307

چکیده
  در قرن نوزدهم میلادی، مدام به شمار زنانِ مغرب زمین که خطر سفر به اقصی نقاط جهان را به جان می‌خرند، افزوده می‌شود. بهبود و توسعۀ وسایل حمل و نقل سفر را تسهیل می‌کند و بر اشتیاق آن می‌افزاید. بنابراین، ...  بیشتر
هیبریدیته (چندگانگی) در دو اثر اِروشیما و من یک نویسندۀ ژاپنی هستم، از دنی لافریر
هیبریدیته (چندگانگی) در دو اثر اِروشیما و من یک نویسندۀ ژاپنی هستم، از دنی لافریر

دومینیک میشل کارنوی- ترابی؛ مرضیه خزائی

دوره 13، شماره 24 ، بهمن 1398، ، صفحه 33-49

https://doi.org/10.22034/rllfut.2020.9546

چکیده
  جهان امروز که با مشخصاتی چون مهاجرت گستردۀ انسانها و گسترش ابراز ارتباط جمعی شناخته می‌شود، توهم وجود جهانی بدون مرز را بوجود می‌آورد که بازتعریف مفهوم هویت و ملیت را الزام می‌کند. بدین ترتیب، بازنمایی ...  بیشتر
سفر چون برزخ نزد امین معلوف
سفر چون برزخ نزد امین معلوف

نازنین سنجری؛ دومینیک کرنوی ترابی

دوره 12، شماره 22 ، اسفند 1397، ، صفحه 115-129

چکیده
  سفر در رمان­های امین معلوف به یک مقصد یا نقطه­ای به نام پایان منتهی نمی­گردد. در دنیای داستانی معلوف مقصد، بخشی از مسیر است. از همین روست که نویسنده در سمرقند اشاره می‌کند: «عجیب عجولند مسافران ...  بیشتر
زمان در سالن وورتمبرگ : از تکثر تا وحدت
زمان در سالن وورتمبرگ : از تکثر تا وحدت

دومینیک میشل ترابی (برانژه کارنوی)؛ فاطمه باقریان

دوره 11، شماره 20 ، 1396، ، صفحه 151-171

چکیده
  سالن وورتمبرگ، اثر پاسکال کینیار، که در قالب اتوبیوگرافی خیالی نگاشته شده است، نمایانگر سفری تمام عیار در دل  زمان و خاطره است. با این حال، این اثر قوانین نوع ادبی که بدان تعلق دارد را آشکارا تغییر ...  بیشتر